Toen ik puberde was bier stoer. Maar de tijden veranderen… Tegenwoordig is koffie hip.

Imago is alles

Als ik door de stad fiets, zie ik dat de koffierevolutie – zelfs in een relatief kleine stad als Utrecht – het straatbeeld voorgoed heeft veranderd. Op ramen en uithangborden prijken bijvoorbeeld niet langer de biermerken. Het zijn de koffiebrands als Illy, Roode Pelikaan en D.E. die de stad kleuren. Maar vooral de op zichzelf staande (ultrahippe) koffietentjes doen het erg goed.

 

The Village Coffee and Music is in Utrecht natuurlijk het allerbeste voorbeeld van hoe hip koffie is. De hele dag is de zaak gevuld met jonge mensen (soms alleen van geest) van allerlei pluimage. Ze drinken flat whites, cortado’s of whatever nu de laatste trend is. Want dat je The Village kent is voor koffieminnende hipsters allereerst van belang, maar dat je er gezien wordt met een kopje vol lekkers misschien nog wel belangrijker… Koffie is namelijk – net als bier vroeger – all about the image.

 


Niet nieuw, wel modieus

Het is dus duidelijk… de koffiehype staat niet stil. Sterker nog: het is al vanaf het begin constant in beweging. Al sinds de Senseo zijn intrede deed volgen de trends elkaar in rap tempo op. Want herinner jij ‘m nog? Dat koffiepads-apparaat? Daarmee werd het opeens mogelijk thuis niet een hele pot, maar een enkel kopje koffie (met crèmelaag!) te zetten. Binnen no time stond in heel Nederland zo’n Senseo in de keuken. Niet dat de koffie erg lekker smaakte, maar hip was het wel!

 

Nespresso volgde. Of liever gezegd: deed er een schepje bovenop. Zo strikten ze George Clooney als boegbeeld. Een geweldig zet, want het gevolg was dat bijna alle vrouwelijke koffiedrinksters prompt op de Nespresso overstapten. Veeeeel hipper (en volgens de drinkers ook lekkerder) dan die Senseo-meuk. De Senseo-apparaten verdwenen naar zolder (of Marktplaats) en maakten plaats voor strak gedesignde Nespresso cubes en andere apparaten in dezelfde cupjes-serie. Maar ook Nespresso is ondertussen alweer geruime tijd uit de mode…

 


Hoe slower, hoe beter

Na een korte Starbucksmanie (wie heeft de koffie daar niet geprobeerd?) is back to basic het allernieuwste ding. Hippe coffeelovers drinken namelijk filterkoffie. Dit werkt net als voorheen bij pa en moe thuis. Het grootste verschil is dat de koffie zelf vers is (het liefst gemaakt van eigenhandig versgemalen boontjes) en niet zomaar uit een schap in de supermarkt komt.

 

That’s right! Elke zichzelf respecterende barista of koffieshop heeft tegenwoordig zijn eigen melange. Natuurlijk afkomstig uit Kenia, Brazilië of Costa Rica. En het liefst binnengehaald via een kleine, onafhankelijke importeur. Hip koffie zetten kan dan vervolgens met een Clever Dripper of een glazen Chemex. Die zijn allebei even stylish en even efficiënt. Zodat je ook thuis heerlijke koffie kunt zetten. Hoe fijn is dat…!

 


Lekker langzaam

Het leuke van deze nieuwste wending in de koffierevolutie is dat koffie zetten een ritueel is geworden. Iets waar je over nadenkt en bewust mee bezig bent. Kwaliteit staat voorop. Daarmee is het een trend waar ik me prima in kan vinden! Ik ga mijn Clever Dripper (of Chemex, want natuurlijk bezit ik ze allebei) maar weer eens vullen: ‘k heb wel zin in een bakkie! En George Clooney? Die denk (lees: youtube) ik er gewoon even bij…